Parowóz Ok1-359
.
JPG 60 kB Pociag specjalny 05.1992
JPG 80 kB
.
więcej zdjęć
filmy z Ok1-359
.
Parowóz Ok1-359 został zbudowany w roku 1917 w Berlinie w zakładach Schwartzkopff. Jego numer fabryczny to 6388. Do roku 1945 na liniach niemieckich miał  numer 38 2155. 31 października 1945 roku po przebyciu 53359 km od ostatniej naprawy okresowej parowóz poddano naprwie średniej w MD Toruń Gł. Z dniem 6 stycznia 1946 roku Ok1-359 rozpoczęła swoją służbę w Iławie. Następnie stacjonowała jeszcze w Toruniu, Malborku, Grudziądzu, Poznaniu, Gnieźnie, Pile, Krzyżu i Międzyrzeczu, a od 20 marca 1989 jest w Wolsztynie. W roku 1945 parowóz ten posiadał kocioł zbudowany w 1922 roku w zakładach Hohenzollern Düsseldorf o nadprężności pary 12 amtosfer. Jego nummer fabryczny to 4235 a numer kolejowy 0856. 31. grudnia 1969 na parowozie Ok1-359 zainstalowano kocioł zbudowany w zakładach Schwartzkopff  Berlin w roku 1921 o numerze fabrycznym 7590 i numerze kolejowym 559. Z zachowanych dokumentów wynika, iż w czasie wojny dokonano przeglądu kotła 1. lipca 1942 roku. Miejsce przeglądu jest nieznane. Wiadomo jednak, że kocioł ten znajdował się też na parowozach Ok1-57 i od 12.07.1966 na Ok1-207. Przełożenia kotła dokonano w ZNTK Piła. 

W Wolsztynie przedostatnią próbę wodną wykonano 15.04.1999 roku przy 1,2Mpa, a korki topliwe wypalono z datą 14.04.1999. W sobotę 7. kwietnia 2001 minął termin rewizji okresowej (próba zewnętrzna i wewnętrzna). W czwartek 19. kwietnia 2001 została przeprowadzona próba parowozu tu w Wolsztynie i przedłużono termin kotła do 19. października 2001 roku. W piątek, 19.10.2001 parowóz ten odstawiono do Poznania, gdzie przebywał aż do 15 listopada 2005. Następnie trafił do Gniezna, gdzie został poddany naprawie głównej i ku uciesze wielu Miłosników Kolei wrócił do Wolsztyna w poniedziałek 20 listopada 2006 roku. Prowadząc nie tylko pociągi specjalne jeździł także "w planie na linii do Leszna". Niestety ostatni raz był pod parą podczas Parady Parowozów 2009. Termin rewizji zewnętrznej minął 31 maja 2009. Obecnie czeka na decyzję w sprawie rewizji. 

Parowóz Ok1-359 występował w wielu filmach. Między innymi w nagrodzonym Oskarem filmie "Pianista" Romana Polańskiego oraz w filmie "Pogranicze w ogniu".  

Od soboty 14.lipca 2001 roku w Wolsztynie znajduje się jeszcze jeden parowóz tej serii. Jest to Ok1-322 (ex 38 3192) z Choszczna. Parowóz ten  został wyprodukowany w 1921 roku w zakładach Linke-Hoffmann. Numer fabryczny 2269.

.
Parowozy Ok1 w Wolsztynie
.

RealAudio 66kBRealAudio 82kB
Dane techniczne
rys. techniczny 42kB jpg
rys. techniczny 37kB wmf
Układ osi
2-3-0 / 2C
Ilość osi wiązanych
3
Ilość osi toczonych przednich
2
Nacisk osi w stanie roboczym 
zestaw I, II, III, IV, V
13,2/13,4/16,6/17,7/17,3t
Długość z tendrem ze zderzakiem 
18590 mm
Masa parowozu próżnego
71,7t
Masa w stanie roboczym
78,2t
Masa w stanie próżnym z tendrem
94,7t
Masa w stanie roboczym z tendrem
129,7t
Moc
1180kW
Siła pociągowa
10500kG
Prędkość maksymalna
100 km/h
Średnica kół napędnych
1750mm
Średnica kół tocznych przednich
1000mm
Ciśnienie w kotle
1,2 Mpa
Powierzchnia rusztu
2,64m2
Długość ruszta
2,62m
Szerokość ruszta
1,01m
Powierzchnia paleniska
14,58m2
Płomieniówki
119
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek
51mm/2,5mm
Długość między ścianami sitowymi
4700mm
Powierzchnia ogrzewalna 
80,67m2
Płomienice
26
Średnica zewnętrzna i grubość ścianek
133mm/4mm
Powierzchnia ogrzewalna
48m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
143,25m2
Średnica cylindra
575mm
Skok tłoka
630mm
.
Tender
22D2 - 266
Średnica kół
1000mm
Zapas wody
21,5m3
Zapas węgla
7,0t
Masa w stanie slużbowym 
51,5t

.
| Ok22 | Ol49 | Pm36 | Pt47 | TKi3 | TKt48 | Tr5-65 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 |
Copyright (c) by Wojtek Lis